De verhouding tussen het aantal geregistreerde elektrische personenauto’s en het aantal beschikbare (semi)publieke laadpunten loopt in Nederland sterk uiteen.
Om deze verschillen zichtbaar te maken heeft Shift to Solar voor alle 342 gemeenten berekend hoeveel elektrische auto’s er per publiek laadpunt staan. Dit onderzoek laat precies zien waar de verhouding het meest uit balans is en waar de publiekelijke laadinfrastructuur in verhouding ruimer aanwezig is.
Voor elke gemeente is gekeken naar het aantal geregistreerde elektrische personenauto’s (BEV’s), zowel particulier als zakelijk. Dat aantal is gedeeld door het daadwerkelijke aantal (semi)publieke laadpunten in diezelfde gemeente. De uitkomst laat zien hoeveel elektrische auto’s er gemiddeld geregistreerd zijn per publiek toegankelijk laadpunt.
Wie meer wil weten over de exacte werkwijze, vindt onderaan de pagina een uitgebreide beschrijving van de onderzoeksmethode.
De verschillen tussen gemeenten zijn groot. In Houten staan gemiddeld 46,46 geregistreerde elektrische personenauto’s per laadpunt, het hoogste aantal van Nederland. Ook in Haarlemmermeer (21,76 auto’s per laadpunt), Wierden (17,74), Tynaarlo (15,39) en Almere (15,22) ligt de verhouding hoog.
Aan de andere kant van het spectrum staan gemeenten als Sluis (0,41 auto per laadpunt), Loon op Zand (0,69), Ameland (0,75), Veere (0,85) en Noord-Beveland (0,94), waar de verhouding juist lager is.
Ook tussen stedelijke gebieden zijn duidelijke verschillen te zien. In Maastricht (0,95), Rotterdam (1,08) en Leiden (1,14) is de verhouding relatief laag. In steden als Breda (11,82) en Almere (15,22) ligt die juist aanzienlijk hoger.
Op provinciaal niveau lopen de verhoudingen eveneens uiteen. De hoogste gemiddelden zijn te vinden in Flevoland (10,16 auto’s per laadpunt), gevolgd door Utrecht (5,00) en Noord-Holland (3,69). In Zeeland (1,49) en Zuid-Holland (1,73) ligt de verhouding het laagst.
Landelijk komt het gemiddelde uit op 3,08 elektrische personenauto’s per laadpunt. Deze cijfers laten zien dat de verhouding tussen elektrische voertuigen en laadpunten in Nederland sterk verschilt per regio.
Benieuwd hoe jouw gemeente scoort? In de interactieve kaart hieronder zie je per gemeente de verhouding tussen het aantal geregistreerde elektrische personenauto’s en het daadwerkelijke aantal (semi)publieke laadpunten. De kaart laat zien in welke gemeenten relatief veel elektrische auto’s geregistreerd staan per laadpunt en waar het aantal laadpunten juist hoger ligt in verhouding tot het aantal voertuigen.
Je kunt in- en uitzoomen, op een gemeente klikken voor details en de gegevens direct vergelijken met andere plaatsen in Nederland.
Benieuwd hoeveel laadpunten er daadwerkelijk in jouw gemeente beschikbaar zijn? In de interactieve kaart hieronder zie je per gemeente het totale aantal (semi)publieke laadpunten. De kaart laat zien waar de laadinfrastructuur het dichtst is verspreid en waar nog relatief weinig laadmogelijkheden aanwezig zijn.
Je kunt in- en uitzoomen, op een gemeente klikken voor details en de cijfers direct vergelijken met andere plaatsen in Nederland.
Benieuwd hoeveel elektrische auto’s er in jouw gemeente geregistreerd staan? In de interactieve kaart hieronder zie je per gemeente het totaal aantal geregistreerde elektrische personenauto’s (BEV’s), zowel particulier als zakelijk. Je kunt in- en uitzoomen, op een gemeente klikken voor details en direct vergelijken met andere plaatsen in Nederland.
Uit de kaart blijkt dat de spreiding van laadpunten en elektrische voertuigen sterk verschilt per gemeente. Sommige plaatsen hebben relatief veel laadpunten in verhouding tot het aantal inwoners, terwijl andere juist te maken hebben met een hoge druk op de beschikbare infrastructuur. In de onderstaande tabellen zie je welke gemeenten daarin opvallen, van de plaatsen met de hoogste en laagste verhouding elektrische auto’s per laadpunt tot de steden met het grootste aantal geregistreerde elektrische voertuigen.
Deze tabel toont de vijf gemeenten waar, op basis van de meest recente data, de verhouding tussen geregistreerde elektrische personenauto’s en (semi)publieke laadpunten het hoogst is. Een hogere waarde betekent dat er meer elektrische auto’s geregistreerd staan per publiek laadpunt.
| Gemeente | Elektrische auto’s per laadpunt |
|---|---|
| Houten | 46,46 |
| Haarlemmermeer | 21,76 |
| Wierden | 17,74 |
| Tynaarlo | 15,39 |
| Almere | 15,22 |
Bron: RDW (Basisregistratie Voertuigen) en Klimaatmonitor (Rijkswaterstaat)
Deze tabel laat zien in welke gemeenten de verhouding tussen geregistreerde elektrische personenauto’s en (semi)publieke laadpunten het laagst is. Een lagere waarde betekent dat er minder elektrische voertuigen geregistreerd staan per publiek laadpunt, wat duidt op een relatief ruime beschikbaarheid van laadinfrastructuur.
| Gemeente | Elektrische auto’s per laadpunt |
|---|---|
| Sluis | 0,41 |
| Loon op Zand | 0,69 |
| Ameland | 0,75 |
| Veere | 0,85 |
| Noord-Beveland | 0,94 |
Bron: RDW (Basisregistratie Voertuigen) en Klimaatmonitor (Rijkswaterstaat)
Gemeenten met het hoogste aantal geregistreerde elektrische personenauto’s (BEV) volgens de meest recente cijfers.
| Gemeente | Aantal elektrische personenauto’s (BEV) |
|---|---|
| Haarlemmermeer | 61.120 |
| Almere | 40.186 |
| Breda | 36.136 |
| Amersfoort | 31.356 |
| Houten | 29.110 |
Bron: RDW (Basisregistratie Voertuigen)
Gemeenten waar het aantal geregistreerde elektrische personenauto’s (BEV) nog het laagst ligt volgens de meest recente cijfers.
| Gemeente | Aantal elektrische personenauto’s (BEV) |
|---|---|
| Vlieland | 4 |
| Schiermonnikoog | 7 |
| Ameland | 54 |
| Terschelling | 57 |
| Rozendaal | 96 |
Bron: RDW (Basisregistratie Voertuigen)
Gemeenten met relatief veel (semi)publieke laadpunten in verhouding tot het aantal inwoners, op basis van de meest recente cijfers.
| Gemeente | Aantal laadpunten per 1.000 inwoners |
|---|---|
| Sluis | 40,5 |
| Loon op Zand | 29,6 |
| Noord-Beveland | 28,3 |
| Veere | 22,7 |
| Nieuwegein | 22,4 |
Bron: RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en Klimaatmonitor (Rijkswaterstaat)
Gemeenten waar de laadinfrastructuur het kleinst is in verhouding tot het aantal inwoners, op basis van de meest recente cijfers.
| Gemeente | Aantal laadpunten per 1.000 inwoners |
|---|---|
| Pekela | 1,1 |
| Dantumadiel | 1,2 |
| Vlieland | 1,7 |
| Schiermonnikoog | 2,1 |
| Westerwolde | 3,1 |
Bron: RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en Klimaatmonitor (Rijkswaterstaat)
De verschillen tussen de grootste steden van Nederland zijn aanzienlijk. Almere heeft verhoudingsgewijs de meeste elektrische auto’s per laadpunt, gevolgd door Breda en Tilburg. In deze steden is het aantal geregistreerde elektrische voertuigen hoog in verhouding tot het aantal beschikbare laadpunten.
In steden als Utrecht, Eindhoven en Nijmegen is de verhouding juist lager: daar zijn per laadpunt minder elektrische auto’s geregistreerd, wat wijst op een evenwichtiger balans tussen vraag en aanbod van laadinfrastructuur.
| Stad | Elektrische auto’s (BEV) | Aantal (semi)publieke laadpunten | Verhouding auto’s per laadpunt* |
|---|---|---|---|
| Amsterdam | 25.189 | 15.700 | 1,60 |
| Rotterdam | 11.653 | 10.835 | 1,08 |
| Den Haag | 16.320 | 7.624 | 2,14 |
| Utrecht | 10.186 | 6.631 | 1,54 |
| Eindhoven | 5.811 | 3.611 | 1,61 |
| Tilburg | 12.618 | 2.879 | 4,38 |
| Groningen | 9.104 | 2.396 | 3,80 |
| Almere | 40.186 | 2.640 | 15,22 |
| Breda | 36.136 | 3.058 | 11,82 |
| Nijmegen | 3.147 | 1.947 | 1,62 |
*De verhouding geeft aan hoeveel elektrische auto’s er per laadpunt zijn, gecorrigeerd voor bevolkingsgrootte.
Bron: RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer), Klimaatmonitor (Rijkswaterstaat) en Overheid.nl (inwonersaantallen)
De verhouding tussen elektrische auto’s en laadpunten verschilt per provincie. In de interactieve kaartjes hieronder is per provincie te zien hoe het aantal geregistreerde elektrische personenauto’s zich verhoudt tot het aantal (semi)publieke laadpunten in de gemeenten binnen die provincie.
De visualisaties laten zien hoe deze verhoudingen regionaal uiteenlopen en geven een overzicht van de spreiding van elektrische voertuigen en laadpunten binnen Nederland.
Dit onderzoek brengt de verhouding in kaart tussen het aantal geregistreerde elektrische personenauto’s (BEV’s) en het aantal (semi)publieke laadpunten in alle Nederlandse gemeenten. Het doel is om inzicht te geven in waar relatief veel of weinig elektrische auto’s per laadpunt geregistreerd staan. Deze gegevens kunnen een indicatie geven van de belasting op de publieke laadinfrastructuur in verschillende delen van Nederland.
Het onderzoek maakt gebruik van drie databronnen:
De verhouding is berekend door per gemeente het aantal geregistreerde elektrische personenauto’s te delen door het berekende aantal (semi)publieke laadpunten. De uitkomst geeft aan hoeveel elektrische auto’s gemiddeld gebruikmaken van één laadpunt binnen die gemeente. Dit zorgt voor een directe, absolute vergelijking tussen gemeenten, onafhankelijk van bevolkingsaantallen of oppervlakte.
De resultaten laten zien in welke gemeenten relatief veel of juist weinig elektrische auto’s per laadpunt geregistreerd staan. Een hoge waarde betekent dat er meer auto’s per laadpunt geregistreerd zijn. Een lage waarde betekent dat er minder elektrische auto’s per laadpunt geregistreerd staan.
De cijfers geven daarmee een realistische momentopname van de verhouding tussen elektrische voertuigen en publieke laadpunten, op basis van de meest recente beschikbare data. Ze zeggen echter niets over toekomstige uitbreidingsplannen, geplande infrastructuurprojecten of particuliere laadmogelijkheden binnen gemeenten.
Voertuig- en laaddata: juni 2025
Inwoneraantallen: november 2025
Heb je vragen over dit onderzoek of wil je een correctie doorgeven? Neem contact op via onderzoeken@shifttosolar.nl.
Voor inhoudelijke vragen kun je terecht bij Jan Willem, bereikbaar via hetzelfde e-mailadres.